MuLaKaN hIdUPmU dENGAN.....


Wednesday, January 5, 2011

Perkongsian daripada PUISI 2010, Kembara Tian Xia - Bab 1 : PQ)



by Ana Ili on Sunday, January 2, 2011 at 11:15pm

Apa itu Tian Xia?

Tian Xia secara dasarnya bermakna “All Under Heaven”. Konsep ini dibawa PUISI 2010 merupakan penyatuan unsur-unsur dalam diri dan memanipulasikan semua elemen ini untuk membentuk jati diri yang kukuh (Finding Your Voice) dan membantu rakan-rakan mencapai kekuatan yang sama (Help Others Find Theirs).

Tanah = Physical Quotient (PQ)

Dalam membentuk jati diri, PQ dikaitkan dengan disiplin. Untuk mencapai sesuatu hasil, seorang pemimpin (diri sendiri juga merupakan pemimpin kepada diri) merancang strategi dan melakukan perlaksanaan. Namun 70% strategi gagal kerana perlaksanaan. Jadi ditekankan 4 Disiplin perlaksanaan:

1. Fokus kepada Objektif Paling Penting (OPP)

2. Bertindak kepada Ukuran Aktiviti Impak (UAI)

3. Isi Papan Skor

4. Saling ambil tanggungjawab

(Untuk tidak pening kepala 4DP ini lebih senang diaplikasikan dalam persatuan/usrah...)

Fokus kepada OPP

‘Pasukan yang berkesan jelas akan OPPnya’.

Macam mana nak tahu OPP? OPP ini tanpanya objektif lain tidak akan bermakna. Contoh senang seperti kalau hendak turut serta PUISI 2010, OPPnya ialah mesti BERADA di Glendalough. Kalau takde, taklah boleh turut serta PUISI betul tak? (kasihan kawan-kawan yang stranded,etc..namun niat kalian untuk melakukan kebaikan masih dicatat, insyaAllah!)

‘Pasukan berkesan menyedari bahawa mereka hanya mampu melaksanakan 1-3 objektif dengan cemerlang pada sesuatu masa’...Daripada beberapa objektif inilah 1 OPP akan diekstrak (ingat, ia harus...PALING bermakna, MESTI dicapai, sekiranya TIDAK dicapai objektif lain tidak bermakna).

Untuk lebih Berjaya, ‘finish line’ perlu ditetapkan untuk sesuatu objektif. Contohnya (kesinambungan di atas) berada di Glendalough sebelum 9 am, 23/12/2010..(nak dijadikan cerita, rombongan kami sedikit terlambat kerana flight baru pagi itu, memerlukan masa dari airport ke checkpoint bas, ditambah dengan snowing yang lebat...kembara Tian Xia betul!!!)

Bertindak kepada UAI

‘Pasukan yang berkesan laburkan masa dan tenaga kepada beberapa aktiviti yang paling impak untuk mencapai OPP’.

Ciri UAI ialah boleh menjangkakan hasilnya (capai target) dan itu perlulah mampu dilakukan (atau dipengaruhi jika terdapat sesuatu halangan). Dan sudah tentu orang yang bijak menggunakan hukum 80/20.....(apa tu?).

Maksudnya 80% hasil dari hanya 20% usaha...Ha, ini yang dikatakan bijak, taklah penat kita nak capai satu hasil.. bukan sebaliknya (80% usaha, 20% hasil) sudah...

Isi Papan Skor

Rasanya ramai dah tahu macam mana nak buat papan skor ni..Namun, hendak disentuh jugalah ciri-ciri yang membantu papan skor itu ‘boleh’ diisi....taklah dibiarkan bersih tak terusik...

-bermotivasi, ringkas, mudah dikemaskini, lengkap (ditulis target,UAI), mudah dicapai

Saling Tanggungjawab

‘Pasukan berkesan mencipta rentak/irama saling bertanggungjawab dan kebersamaan ahli kearah mencapai OPP’.

Mencipta irama di sini bukannya bermaksud kena cipta lagu ke, tarian, etc...cukup sekadar membuat mesyuarat berkala. Masa inilah boleh membuat rancangan atau membincangkan hasil yang diperoleh...Tak kisahlah, santai ke, skema macam army ke, ikut suka...janji semua gumbira..

-To be continue Air=IQ-


http://www.facebook.com/notes/ana-ili/perkongsian-daripada-puisi-2010-kembara-tian-xia-bab-1-pq/184387864914504

No comments:

Post a Comment