MuLaKaN hIdUPmU dENGAN.....

Tuesday, December 29, 2009

GeNeRaSi MuSLim KaiZeN

Dengan nama Allah yang maha pengasih lagi maha penyayang … selawat buat junjungan tercinta , Nabi Muhammad S.A.W. kerana dengan titik peluh n darah baginda, umat Islam kini menjadi generasi muslim terbaik ( generasi muslim kaizen )…. Buat sahabat2 baginda, para mujahid2 dan para mujahidah2 Islam di seluruh dunia.. Alhamdulilah ..segala pujian milik Allah yang tidak henti2 memberikan rahmat dan kasih sayang Nya buat kita sebagai hambanya yang lemah ..

Alhamdulillah .. ana dan sahabat2 ana selamat tiba ke kediaman kami di Liberty Park pada pagi 28 dec ..Terlalu banyak kenangan terindah yang ana perolehi sepanjang percutian ilmiah kali ini .. Namun begitu , ana lebih berminat untuk berkongsi ilmu bermanfaat yang telah di rencanakan dengan mantop oleh team2 fasi2 yang mantap di PUISI 09 kali ini ..

Di persembahkan GENERASI MUSLIM KAIZEN




Pengenalan konsep KAIZEN ( INCREMENTAL CONTINUOUS IMPROVEMENT)

Berasal dari perkataan JEPUN yang bermaksud “ berubah kearah kebaikan “. Konsep ini merupakan konsep yang bertepatan dengan ajaran Islam ( bukti Islam agama yang syumul )

KAI = CHANGE
ZEN = GOOD ( FOR THE BETTER)
KAIZEN = CONTINUAL IMPROVEMENT


“ sesungguhnya Allah tidak akan merubah apa yang ada pada sesuatu kaum itu sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri …”
( Ar-Ra’du : 11)


Kaizen mereujuk kepada falsafah cara kerja yang berkonsepkan pembaikan secara berterusan walaupun sedikit demi sedikit.

KAIZEN STRATEGY IS THE SINGLE MOST IMPORTANT CONCEPT IN JAPANESE MANAGEMENT –THE KEY TO JAPANESE COMPETITIVE SUCCESS . KAIZEN MEANS ‘ON-GOING ‘ IMPROVEMENT INVOLVING EVERYONE –TOP MANEGEMENT , MANAGERS , AND WORKERS.” ( Masaaki Imai, penulis buku popular : Kaizen ; The Key to Japan ‘s Competitive Success .)

KAIZEN BERERTI MENGAMBIL YANG BAIK , MEMBUANG YANG BURUK , DAN MENCIPTA YANG BARU (Ary Ginanjar Agustin, penulis buku ESQ n ESQ power )

Lima asas utama yang bersifat umum .
TEAM WORK – kerja kumpulan
PERSONAL DICIPLINE- disiplin diri
IMPROVE MORALE – peningkatan moral
Quality Circles –kitaran kualiti
SUGGESTION FOR IMPROVEMENT – cadangan pembaikan


3 prinsip khusus :

PDCA – PLAN ,DO, CHECK , ACTION
3M – MUDA, MURA, MURI
5S- SEIRI, SEITON, SEISO, SEIKETSU, SHITSUKE


1 ) PLAN –DO –CHECK –ACT (PDCA)
PLAN-rancang
Do-laksanakan
Check – semak balik
Act – bertindak untuk pembaikan


2)3 M = MUDA, MURA, MURI
Muda, Mura, Muri adalah 3 perkara yang cuba dibuang dari proses gerak kerja.
Muda- produk atau aktiviti yang tidak bermakna ( sampah / sisa)
Mura-ketidakseragaman
Muri-bebanan yang berlebihan


3) 5S – system gerak kerja yang teratur yang membawa kepada pembentukan amalan kerja yang baik secara berterusan
Seiri = Clearout and Classify
Seiton – Configure
Seiso- clean and Check
Seiketsu – conformity
Shitsuke –custom n practice


Secara kesimpulannya , konsep ini amat penting dalam kehidupan kita sebagai Seorang muslim .. kita di suruh agar merubah kehidupan kepada yang lebih baik agar menjadi generasi muslim umat nabi Muhammad SAW , sehebat generasi sultan Muhammad Al-Fateh, pembuka Constantinople & Sultan Salahuddin al-Ayubbi yang merupakan penakluk Jerussalem.

“ Sesungguhnya Constantinople itu pasti akan dibuka . Sebaik-baik ketua adalah ketuanya dan sebaik2 tentera adalah tenteranya “
Hakim , 4.422; Bukhari , Tarikh al-Saghir, 139; 1. Hanbal , 4.335



P/s : setinggi2 ucapan terima kasih yang tidak terhingga kepada tenaga penganjur n pelaksana PUISI 09 .. tidak di lupakan kepada akak2 di Belfast n Dublin yang sangat baik hati menumpangkan kami tidur di rumah mereka .. kalian kakak terbaik .. semoga Allah membalas jasa baik kalian ..InsyaAllah kita jumpa lagi .. jemput datang ke WARWICK ..

Saturday, December 19, 2009

SnOw + BeRjAuLaH Ke IRELAND



ALHAMDULILLAH ..salji pertama di kediaman kami (Liberty Park) pada awal tahun baru ISLAM 1431 H ..subhanallah

"Tidakkah engkau melihat bahwa Allah menjadikan awan bergerak perlahan kemudian mengumpulkannya lalu dia menjadikannya bertompok2 lalu engkau lihat hujan keluar dari celah2nya dan Dia juga menurunkan butiran2 ais dari langit iaitu gumpalan2 awan seperti gunung2 maka ditimpakannya butiran air itu kepada siapa yg Dia kehendaki dan dihindarkannya dari siapa yang Dia kehendaki" An-Nur:43




insyaAllah , kami akan berjaulah ke Ireland pada 21 December 2009 - 28 December ..doakan keselamatan kami semua wahai sahabat2 ..


dan pada 23-26 december 2009 kami ingin memahat sejarah di perkampungan PUISI 09.. sebagai generasi KAIZEN ..nantikan

bertempat di : Mount Melleray Scout Activity and Sport Centre,Cappoquin, County Waterford, Ireland. http://www.mtmellerayscouts.com/

http://puisi.ppimi.org/





http://www.youtube.com/watch?v=8wB87Ie1ZLk



trailer PUISI 09


Wednesday, December 16, 2009

AhLaN wAsAhLaN 1431 H




DOA AKHIR TAHUN HIJRAH





DOA AWAL TAHUN






sumber : http://www.islam.gov.my/program/doamaalhijrah.html

p/s : walaupun amalan ini adalah bid'ah ..namun begitu kita di suruh agar banyakkan berdoa pada setiap hari bukannya pada hari2 tertentu sahaja ..doa adalah senjata orang mukmin ..ikuti huraian tentang hukam beramal dengan doa ini di dlm blog dibawah ..(kredit u sahabat ana ni )

http://iluvgreenish.blogspot.com/2009/12/haramkah-membaca-doa-awal-dan-akhir.html

~~<@ SeLaMaT tAhUn BaRu 1431 H bUaT ummi, ayah, adik-beradik, sanak -saudara ana & sahabat2 serta seluruh umat Islam Di dunia.. "Ya Allah, terimalah amalan kami pada tahun-tahun yang lalu dan semoga tahun baru Islam ini lebih baik bagi kami semua . Ameen "

Sunday, December 13, 2009

BoLeHkAh mUsLiMaH BeRJAuLaH tAnPa mAhRaM




Salam
Alhamdulillah ..akhirnya detik penantian untuk bercuti telah tiba ..
Anda ingin melancong ? SPAIN ? IRELAND ? MESIR? PARIS ? ..( pening duk pikir pasal destinasi

" sesungguhnya dalam penciptaan langit dan bumi , dan pergantian malam dan siang terdapat tanda2( kebesaran Allah ) bagi orang yang berakal , " (iaitu) orang yang mengingati Allah sambil berdiri , duduk atau dalam keadaan berbaring , dan mereka memikirkan tentang penciptaan langit dan bumi ( sambil berkata ) : wahai Tuhan kami ! tidakkah Engkau menciptakan semua ini dengan sia2 , maha suci Engkau , peliharalah kami dari azab neraka "
( Ali-Imran : 190-191)

Di sini , saya ingin berkongsi pengisian dari UMMU HUSNA @ ISTERI USTAZ ZAHARUDDIN
Boleh ke ? saye ni kan perempuan yang masih single ..( bagi yang masih belum buat keputusan nak pilih sape..ramai sangat tengah beratur menunggu )
Di persembahkan ..


JAULAH MUSLIMAH TANPA MAHRAM oleh Isteri UZAR

Pertembungan pendapat
1. Pendapat pertama HARAM


Ulama' siyria ( syeikh warbah zuhaili – HARAM (berpegang kepada hadis ni ) walaupun ada kemampuan harta dsb ), imam ahmad bin hambal, imam abu hanifah,

Jangan sekali-sekali seseorg lelaki bersunyi-sunyian dengan perempuan melainkan dengan mahram perempuan tersebut , jangan bermusafir melainkan dengan seorang mahram .

Hukum safa marwah dari Rasulullah SAW :
Ada seorg lelaki bangun dan tanya kepada Rasulullah.. ya rasulullah, aku ingin berperang tetapi isteriku sedang bersiap untuk menunaikan haji.
Rasulullah berkata kepada lelaki tersebut supaya menemani isterinya bukannya pergi berperang.
(bukannya Islam memandang rendah kepada kemampuan wanita, tetapi untuk meletakkan wanita di tempat yang mulia…bersihkan diri dari pandangan negative )

2. Berpegang kepada Illah (sebab musabab) – harus untuk menuntut ilmu, bekerja , ziarah

Imam bukhari - dlm sahihnya - imam malik bin anas, imam syafie , imam al-mawardi
Imam syafie kata : rukhsah boleh pada haji yang pertama je ,

Hadis pertama : saidina Umar bagi kebenaran kepada isteri2 nabi selepas kewafatan Rasulullah SAW bertemankan Abdul Rahman bin Auf dan Saidina Uthman bin Affan

Hadis kedua drp ali bin khatim , Rasulullah SAW menyebut tentang masa depan : mafhumnya , hampir2 akan keluar wanita dari al-hirah ( satu tempat di Iraq) menuji ke Baitul Haram tanpa di temani oleh suaminya

Yusuf Qardhawi kata , sbb byk sebab , kalu dulu HARAM sbb kat padang pasir, naik unta, mungkin jumpa perompak, ..tapi sekarg ade pengangkutan spt kapall terbang , ramai org dlm satu masa, ada security, system komunikasi, internet – keadaan ini, suasana dibolehkan tanpa mahram )

Kalu pilih yang pertama, maka ramailah suami atau ayah yg berdosa kerana ramai wanita hari ini yang berkejaya )

Siapakah mahram?

(Bukan muhrim : org dlm ihram haji )
Syarat untuk mahram yang teman buat haji : islam , muslim, baligh , berakal,

Mahram (tafsiran Ibnu qudamah )

Seseorg yang haram u dikahwini atas 3 sebab selama-lamanya :

1. Keturunan (nasab) –

" Dan katakanlah kepada para perempuan yang beriman , agar mereka menjaga pandangannya , dan memelihara kemaluannya , dan janganlah menampakkan perhiasannya (auratnya), kecuali yang biasa terlihat. Dan hendaklah mereka menutupkan kain kerudung ke dadanya, dan janganlh menampakkan perhiasannya (auratnya) kecuali kepada suami mereka , atau ayah mereka, atau ayah suami mereka, atau putra mereka, atau putra- putra suami mereka , atau saudara-saudara laki-laki mereka , atau putra-putra saudara laki-laki mereka, atau putra-putra saudara perempuan mereka, atau para perempuan (sesama Islam )mereka , atau hamba sahaya yang mereka miliki, atau para pelayan lelaki tua yang tidak mempunyai keinginan (terhadap perempuan), atau anak-anak yang belum mengerti tentang aurat perempuan. Dan janganlah mereka menghentakkan kakinya agar diketahui perhiasan yang mereka sembunyikan . Dan bertaubatlah kamu semua kepada Allah , wahai orang-orang yang beriman, agar kamu beruntung.
( QS: AN-NUR : AYAT 31)


ulama'tafsir menjelaskan :
i- Ayah ( termasuk datuk sebelah ayah @ ibu, atau yg atas2 –datuk kepada datuk , dsb )
ii- Anak lelaki ( termasuk cucu lelaki)
iii- Saudara lelaki (adik beradik lelaki , termasuk kandung atau sebapa @ anak ibu
iv- Anak saudara lelaki
v- Bapa saudara lelaki belah ayah @ ibu

2. Mahram kerana penyusuan (menjadikan seseorg mahram bila 5 kali susuan berdasarkan hadis Ai'syah R.A – asalnya 10 kali susuan, tapi dimansuhkan jadi 5 - cukup menjadikan haram u dikahwini )

DALIL haram sebab susuan : An-nisa : 23
ibu2 yang menyusui saudara2 kalian dengan susuan
Senarai orang yang jadi mahram disebabkan susuan :
i- Suami kepada ibu susu ( termasuk Datuk belah ayah atau ibu )
ii- Anak lelaki kpd ibu susu
iii- Anak lelaki kepada adik beradik susuan
3. Mahram kerana pernikahan
1- Ayah mertua ( ayah suami)
2- Anak tiri (anak suami @ anak kepada isteri2 yang lain )
3- Ayah tiri ( ayah kepada ibu )
4- Menantu lelaki ( mahram kepada mak )

p/s : perlu pilih mahram yg boleh jaga muslimah ( terpelihara maruah , akhlak )
perempuan yang Thiqah ( jaga akhlak dan penampilan ) ulama' yang bolehkan

pesanan : jangan ambil mudah ( lihat kpd keperluan ) bukan untuk bersuka ria, shopping
kalu Allah mengkehendaki kebaikan kepada seseorang, maka Allah akan berikan peringatan kepada orag tersebut

Q & A

Soalan : boleh x nak bermusafir tanpa mahram ? ditemani kawan2 lelaki & perempuan

Harus perempuan bermusafir untuk lihat kebesaran Allah
Syarat : jaga akhlak & adab
1. Penampilan ( dibincangkan oleh Yusuf Qardhawi - Pakaian tidak menarik perhatian lelaki .
2. Jaga tutur kata – tidak bersuara menggoda dengan lelaki
3. Tidak duduk di sebelah lelaki , cuba untuk elak ( jaga sebagai muslimah ), tukar tempat duduk

Baca 3 kali doa ini ( Bismillah hi lazi..)– terkandung dlm hadis riwayat Abu Daud Tirmizi & Ahmad, kalu bc dari subuh hingga petang dan kalu bace lagi lepas petang, dilindung dari petang hingga subuh keesokkannya – doa dlm Mathurat) - InsyaAllah dilindungi dari musibah

Allahhumma inkunta ta'lam ( ya Allah , sekiranya Engkau ketahui ) anni amantu bika ( sesungguhnya ku beriman kepada Mu ) wabirrasullika ( dan rasul Mu ) wa ahsantu farji ( kupelihara kemaluanku kecuali kepada suamiku ) - khususkan segala yang ada pada diri kita untuk bakal SUAMI sahaja

Segala doa berkait dengan amal soleh, cara kita jaga aurat ( jangan salahkan doa kalu ditimpa musibah jika kita yang membuka pintu untuk di aniayai )
Dibaca oleh isteri Nabi Ibrahim – supaya dilindungi dari mala petaka

Soalan : boleh x nak kerjakan umrah tanpa MAHRAM ?
Lebih baik kerjakan umrah dengan Mahram – perlu untuk dilindungi oleh Mahram kerana kita mungkin akan di rempuh oleh orang Arab yang besar2 ketika tawaf.

Soalan 3 : Abang ipar bukan mahram kita. Muslimah Kene tutup aurat bila bekumpul bersama keluarga dan abang ipar.

Pengajaran dari peristiwa Tsunami 2004, ade sorg wanita yang jenazahnya lengkap tertutup . Allah jaga aib kita bila kita betul2 jaga semasa kita hidup.
Isteri wajib minta kebenaran suami untuk keluar , wajib cakap . kalu x jatuh hukum nusyuz n berdosa
Tapi kalu rutin harian gi pasar hari2, x pe la..minta izin sekali je..

Soalan : apa hukum bermusafir 4/5 org perempuan campur lelaki ?
Hati yang baik akan sentiasa jaga , baik ke tak? Pelihara diri dengan batas2 dari Allah ..
Elok elak, elak diri dari jadi fitnah ..
Kalu x , cari suami orang yang dah kawin, dan isteri orang itu ikut sebagai perantara untuk teman pergi ke tempat tersebut.

Soalan : perlu x minta izin dari mak ayah bagi perempuan y belum kawin lagi kalu nk ke mane2?
Perlu kerana berdasarkan hukum kene minta izin suami
Soalan : bilangan muslimat untuk berjaulah ?
Hukum diambil kira ikut keadaan
Contoh : kalu 2 org dah selamat , x pe la ..
Klu x ramai skit ..
Ada ulama' arab Saudi x setuju kerana boleh je perempuan dlm kapal terbang di ganggu oleh LELAKI YANG GATAL ..
Tapi , ulama2 ikut situasi kebiasaan .. sebab orang ramai dalam kapal terbang tu .. jadi insyaAllah selamat

Soalan lain : boleh x perempuan jaulah dlm group tanpa lelaki
Boleh .. dengan beberapa perempuan yang thiqah ( boleh dipercayai , yang jaga akhlak dan penampilan )

Kesimpulan :
-Jaga akhlak n adab
-Mohon kepada Allah untuk dilindungi


Pesanan penaja ; harap maaf kalu ade tersilap taip ..saya hanya insan biasa … berkongsi ilmu adalah tanggungjawab semua ..


Selamat bercuti sahabat2 .. walaupun kepala duk pikir pasal assignment mase cuti .. itulah hakikat seorang STUDENT ..( nasib la labu )


Wasalam WBT

Wednesday, November 25, 2009

KELEBIHAN BULAN ZULHIJJAH SEPULUH HARI PERTAMA.



Bulan Zulhijjah merupakan bulan dimana umat islam disyariatkan untuk mengerjakan ibadah haji. Kelebihan 10 hari pertama Zulhijjah tidak banyak dibicarakan sepertima mana 10 hari terkhir Ramadhan, sedangkan kelebihan dan kemulian 10 hari Zulhijjah dan Hari Arafah telah digambarkan dalam Al-Quran dan Hadith. Mari kita fahami akan kelebihan bulan Zulhijjah dan berusaha untuk beramal dalam 10 hari pertama ini, supaya kita mendapat balasan syurga daripada Allah

Firman Allah dalam surah Al-Buruj, ayat 1-3
“Demi fajar, dan malam yang sepuluh, dan yang genap dan yang ganjil”

Ibnu kathir berpandangan bahawa malam yang sepuluh itu ialah sepuluh malam pertama di bulan zulhijjah, beliau mengmbil pandnagan daripada Ibn Abbas, Ibnu Zubair, Mujahid dan selainnya. Manakala yang ganjil itu ialah hari arafah.
Imam al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan daripada Ibnu ‘Abbas r.a bahawa Nabi s.a.w bersabda,

“Tiada suatu hari pun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari ini - iaitu 10 hari Zulhijjah. Para sahabat baginda bertanya, ‘Tidak juga Jihad pada jalan Allah (mengatasi kelebihan Hari-hari tersebut)? Ujar Baginda, Tidak juga Jihad di jalan Allah kecuali seorang yang keluar dengan jiwa raga dan hartanya dan tidak membawa pulang apa-apa pun (kerana habis disumbangkan untuk memenangkan agama Allah).”

Imam Ahmad r.a. dari Ibnu Umar r.a. bahawa Rasulullah s.a.w bersabda,
“Tiada suatu haripun, amalan kebaikan padanya mempunyai kelebihan melainkan pada hari-hari 10 Zulhijjah ini, oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah), takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah).

Ibnu Hibban di dalam kitab Sahihnya meriwayatkan dari Jabir r.a. bahawa baginda s.a.w bersabda,
“Seutama-utama hari adalah hari Arafah”.

Manakala kelebihan hari Arafah (9 Zulhijjah) pula disebut oleh Rasulullah S.A.W ketika menafsirkan ayat ke-3 dari surah Al-Buruj
“Yang menyaksikan ialah hari arafah dan yang disaksikan ialah hari kiamat ” (Hadith riwayat Ahmad dan Baihaqi)

Didalam hadith lain pula, Sabda Baginda SAW lagi
“Tidak ada hari yang lebih banyak dibebaskan oleh Allah akan hambaNya daripada neraka lebih dari hari Arafah” (Riwayat Muslim)








JENIS AMALAN YANG DIANJURKAN PADANYA.

1. Menunaikan ibadah haji dan ‘umrah yang merupakan sebaik-baik amalan. Banyak hadith yang menyatakan kelebihan ibadah ini di antaranya :

Sabda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam : “Satu ‘umrah ke ‘umrah yang lain menghapuskan (dosa) yang dilakukan di antara keduanya dan haji yang baik (diterima) tiada baginya balasan melainkan Syurga”.

2. Berpuasa pada hari-hari tersebut atau sekadar kemampuannya - terutamanya pada hari ‘Arafah - . Tidak dinafikan bahawa puasa adalah di antara amalan yang terbaik dan ianya adalah pilihan Allah Ta’ala sendiri sebagaimana yang dinyatakan di dalam sebuah hadith qudsi :

“Puasa itu adalah bagiKu dan Akulah yang membalasinya, dia meninggalkan keinginan nafsunya, makanan dan minumannya semata-mata keranaKu”.

Dari Abu Sa’id al Khudri Radhia Allah ‘anhu berkata : ‘Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Tiada seorangpun yang berpuasa pada satu hari di jalan Allah melainkan Allah menjauhkan dengan puasanya itu mukanya dari api neraka sejauh tujuh puluh tahun” (muttafaq ‘alaih).

Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Abi Qatadah Radhia Allah ‘anhu bahawa Rasulullah Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Puasa pada hari ‘Arafah, saya mengharap Allah akan menghapuskan (dosa) setahun yang lalu dan setahun yang mendatang”.




3. Takbir (Allahu Akbar) dan berzikir padaNya, firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

“(Dan supaya mereka menyebut nama Allah pada beberapa hari yang termaklum)”,

Hari-hari tersebut dijelaskan sebagai sepuluh hari di bulan Zulhijjah. Oleh kerana itulah para ‘Ulama menyarankan supaya diperbanyakkan berzikir pada hari-hari tersebut sebagaimana mafhum hadith Ibnu ‘Umar Radhia Allah ‘anhuma yang diriwayatkan oleh Imam Ahmad Rahimahullah, di antaranya :

“Oleh kerana itu perbanyakkanlah padanya tahlil (La Ilaha Illa Allah) , takbir (Allah Akbar) dan tahmid (Alhamdu Lillah)”.

Imam Al Bukhari Rahimahullah meriwayatkan bahawa Ibnu ‘Umar dan Abu Hurairah Radhia Allah ‘anhum kedua mereka pada hari-hari tersebut selalu keluar ke pasar bertakbir dan diikuti oleh orang ramai. Imam Ishaq Rahimahullah meriwayatkan bahawa para Fuqaha’ (ahli feqah) di kalangan Tabi’in (generasi selepas Sahabat Nabi) sentiasa membaca pada hari-hari itu “[Allahu Akbar, Allahu Akbar, La Ilaha Illa Allah, wa Allahu Akbar, Allahu Akbar, wa LillahI Hamdu]“. Adalah amat digalakkan supaya suara ditinggikan ketika bertakbir di pasar, rumah, jalan, masjid dan selainnya berdasarkan firman Allah Ta’ala yang bermaksud :

“( Dan supaya kamu membesarkan (bertakbir) Allah di atas ni’matNya menghidayat kamu)”.

Dibolehkan juga pada hari-hari tersebut berzikir dengan apa-apa zikir yang lain dan segala do’a yang baik.

4. Bertaubat dan meninggalkan segala ma’siat dan dosa, semoga dengan amalan baik dapat mencapai keampunan dan rahmat Allah. Ini kerana ma’siat adalah punca kepada jauh dan terhindarnya seorang hamba dari rahmat Allah manakala ketaatan pula adalah punca dekat dan kasihnya Allah kepadanya. Di dalam sebuah hadith yang diriwatkan oleh Abu Harairah Radhia Allah ‘anhu, Baginda Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Sesungguhnya Allah mencemburui (tidak suka) apabila seseorang hambaNya melakukan perkara yang ditegahNya” (muttafaq ‘alaihi).

5. Memperbanyakkan amalan soleh (baik) terutama amalan-amalan sunat tambahan seperti solat sunat, bersedekah, berjihad, mebaca al Quran, menyeru kepada kebaikan, mencegah kemungkaran dan seumpamanya kerana kesemuanya akan digandakan pada hari-hari tersebut. Amalan yang dikerjakan ketika itu walaupun ia kecil tetapi ianya lebih disukai oleh Allah Ta’ala jika dibandingkan pada hari-hari lain, begitu juga amalan yang besar seperti berjihad di jalan Allah yang dikatogerikan di antara amalan yang terbaik, tidaklah mendapat kehebatan pahala pada hari-hari itu melainkan apabila kuda (kenderaan) yang ditungganginya terbunuh (binasa) dan darahnya keluar (dia cedera atau mati syahid).

6. Disyari’atkan bertakbir pada beberapa hari yang mulia itu pada waktu siang atau malam terutama selepas menunaikan fardu solat lima waktu yang dikerjakan secara berjamaah. Bagi mereka yang tidak menunaikan ‘ibadah haji, takbir bermula dari waktu subuh hari ‘Arafah (9 Zulhijjah) dan bagi yang menunaikannya takbir bermula pada waktu Zohor hari raya haji (10 Zulhijjah), kesemuanya berakhir sehingga waktu ‘Asar pada hari ketiga belas (13) Zulhijjah.




7. Disyari’atkan amalan korban (menyembelih haiwan ternakan) pada hari raya haji dan hari-hari Tasyriq (11, 12 dan 13 Zulhijjah). Ia merupakan sunnah (amalan) Nabi Allah Ibrahim ‘Alaihis Solatu was Salam setelah Allah Ta’ala mengujinya dengan perintah menyembelih anaknya Ismail ‘Alaihis Solatu was Salam tetapi ditebus ujian itu dengan digantikan seekor haiwan untuk disembelih.

8. Imam Muslim Rahimahullah meriwayatkan dari Ummu Salamah Radhia Allah ‘anha bahawa Nabi Salla Allah ‘alaihi wa sallam bersabda :

“Apabila kamu telah melihat anak bulan Zulhijjah dan ada di kalangan kamu yang ingin berkorban (sembelih haiwan ternakan), hendaklah dia menahan dirinya dari (memotong) rambut dan kukunya”

dan di dalam riwayat lain :

“Maka janganlah dia memotong rambut dan kukunya sehinggalah dia berkorban”.
Perintah (sunat) ini berkemungkinan ada persamaan dengan hukum bagi mereka yang membawa haiwan ternakan (ketika mengerjakan haji) dari kampung mereka yang telah dijelaskan oleh Allah Ta’ala, maksudnya :

“(Dan janganlah kamu mencukur rambut kamu sehinggalah haiwan ternakan (yang dibawa untuk dihadiahkan dagingnya kepada penduduk Makkah) itu sampai ke tempatnya)”.

Larangan (memotong rambut dan kuku) ini pada zahirnya adalah khusus kepada pemunya haiwan korban tersebut sahaja dan tidak termasuk isteri dan anak-anaknya melainkan mereka juga mempunyai haiwan seumpamanya, dan tidak mengapa jika yang berkenaan membasuh dan menggosok kepalanya kemudian terjatuh beberapa helai rambutnya.

9. Setiap muslim hendaklah berusaha untuk menunaikan solat hari raya secara berjamaah, menunggu mendengar khutbah yang dibaca oleh imam selepas selepas solat tersebut supaya mendapat pengajaran daripadanya. Sepatutnyalah dia mengetahui hikmat di sebalik perayaan ini ; ia merupakan hari menyatakan kesyukuran dengan melakukan kebaikan, janganlah pula dilakukan padanya perkara yang mendatangkan kemurkaan Allah dengan mengerjakan ma’siat, kesombongan, pertengkaran, bermasam muka dan sebagainya yang boleh menjadi sebab kepada terhapusnya amalan-amalan kebaikan yang telah dikerjakannya sebelum itu.

10. Penuhilah hari-hari berkenaan dengan ketaatan kepada Allah, berzikir, bersyukur, menunaikan perintahNya, menjauhi laranganNya, mendekatkan diri kepadaNya semoga mendapat rahmat dan keampunanNya.

Sumber : Portal Mufti Terengganu (
http://mufti. islam.gov. my/terengganu/ )

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
sahabat, ni adalah peristiwa penting yang berlaku pada tarikh yang sama.. amanat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W, hayatilah dengan mata hati, dari seorang yang terlalu menyayangi kita sebagai ummatnya, adakah kita masih sanggup melupakan Baginda.. ingatan untuk diri ini yang tiada upaya melainkan bantuan dari Allah Taala.



Dari Abdullah bin 'Amr r.a., Rasulullah s.a.w. bersabda:"Sampaikanlah PesanKu Biarpun Satu Ayat..."

Khutbah ini disampaikan pada 9hb. Zulhijjah Tahun 10 Hijriyah di lembah Uranah, Gunung Arafah.

Wahai manusia, dengarlah baik-baik apa yang hendak kukatakan. Aku tidak mengetahui apakah aku dapat bertemu lagi dengan kamu semua selepas tahun ini. Oleh itu dengarlah dengan teliti kata-kataku ini dan sampaikanlah ia kepada orang-orang yang tidak dapat hadir disini pada hari ini.
Wahai manusia, sepertimana kamu menganggap bulan ini dan kota ini sebagai suci, maka anggaplah jiwa dan harta setiap orang Muslim sebagai amanah suci. Kembalikan harta yang diamanahkan kepada kamu kepada pemiliknya yang berhak. Janganlah kamu sakiti sesiapa pun agar orang lain tidak menyakiti kamu lagi. Ingatlah bahawa sesungguhnya kamu akan menemui Tuhan kamu dan Dia pasti membuat perhitungan diatas segala amalan kamu. Allah telah mengharamkan riba, oleh itu segala urusan yang melibatkan riba dibatalkan mulai sekarang. Berwaspadalah terhadap syaitan demi keselamatan agama kamu. Dia telah berputus asa untuk menyesatkan kamu dalam perkara-perkara besar. maka berjaga-jagalah supaya kamu tidak mengikutinya dalam perkara-perkara kecil. Wahai manusia sebagaimana kamu mempunyai hak atas isteri kamu mereka juga mempunyai hak di atas kamu. Sekiranya mereka menyempurnakan hak mereka ke atas kamu maka mereka juga berhak untuk diberi makan dan pakaian dalam suasana kasih sayang.
Layanilah wanita-wanita kamu dengan baik dan belemah-lembutlah terhadap mereka kerana sesungguhnya mereka adalah teman dan pembantu kamu yang setia. Dan hak kamu atas mereka ialah mereka sama sekali tidak boleh memasukkan orang yang kamu tidak sukai ke dalam rumah kamu dan dilarang melakukan zina. Wahai manusia, dengarlah bersunggah-sungguh kata-kataku ini, sembahlah Allah, dirikanlah sembahyang lima kali sehari, berpuasalah di bulan Ramadhan, dan tunaikanlah zakat dari harta kekayaan kamu. Kerjakanlah Ibadah Haji' sekiranya kamu mampu.
Ketahuilah bahawa setiap Muslim adalah saudara kepada Muslim yang lain. Kamu semua adalah sama; tidak seorang pun yang lebih mulia dari yang lainnya kecuali dalam taqwa dan beramal soleh. Ingatlah, bahawa kamu akan menghadap Allah pada suatu hari untuk dipertanggungjawabkan di atas segala apa yang telah kamu kerjakan. Oleh itu awasilah agar jangan sekali-kali kamu terkeluar dari landasan kebenaran selepas ketiadaanku. Wahai manusia, tidak ada lagi Nabi atau Rasul yang akan datang selepasku dan tidak akan lahir agama baru. Oleh itu wahai manusia, nilailah dengan betul dan fahamilah kata-kataku yang telah aku sampaikan kepada kamu.
Sesungguhnya aku tinggalkan kepada kamu dua perkara, yang sekiranya kamu berpegang teguh dan mengikuti kedua-duanya. nescaya kamu tidak akan tersesat selama-lamanya. Itulah Al-Quran dan Sunnahku. Hendaklah orang-orang yang mendengar ucapanku, menyampaikan pula kepada orang lain. Semoga yang terakhir lebih memahami kata-kataku dari mereka yang terus mendengar dariku. Saksikanlah Ya Allah, bahawasanya telah aku sampaikan risalah-Mu kepada hamba-hamba-Mu...

gambar ummi n ayah ana di tanah suci Mekah ketika menunaikan Haji dua tahun yang lepas.

Dengan rasa rendah diri, ana dan keluarga kami di Terengganu ingin mengucapakan salam Eidul Adha kepada semua umat Islam di dunia sama ada yang mengenali kami ataupun tidak. kenalan2 kami..terutama kenalan2 ana .. SeMoGa aMaLaN kITa diTerImA ALLAH .. ameen..

p/s : sape yg ingin melakukan melakukan ibadah korban kepada negara2 yg lebih memerlukannya , bolehlah melayari

http://www.muslimaid.org/index.php/get-involved/donate-online

ayuh sahabat2, selagi kita berkesempatan.. jzkk. wasalam wbt

Monday, November 23, 2009

..a child's prayer....

DEAR ALLAH


I pray to You
And I will pray forever..to relieve my heart
That is heavy with fear , doubt and worry..
This burden is so heavy for me to bear..
So I surrender it to Your Greatness
In its place
I pray to increase my faith
To make me so powerful that fear cannot penetrate it.

Faith that Your Greatness will give to me..
So strong..that I no longer doubt that whatever problem I have today
Will be long gone by tomorrow

Dear ALLAH , help me.
Dear ALLAH , guide me.
Through whatever challenges I face today..
And all the days of my life.
For there is only one Truth and one Reality
And that is You ALLAH .
I have no doubt , that it will pass ever and after
With Your great help and support.
And You and Your love are more powerful than
The sum of all fears and doubts.

Dear ALLAH , I need You.
My heart rests in this knowing
and your love I surrender..
And trust that my good is unfolding perfectly
And so it is . Ameen..

Note : may Allah bless the person who created this prayer. jzkk

Tuesday, November 10, 2009

PEPERIKSAAN…OOO…. PEPERIKSAAN


Dengan Nama Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang..selawat buat junjungan Nabi Muhammad S.A.W..
salam perjuangan buat sahabat2 sekalian..maafkan ana kerana telah membiarkan blog ana ini bersawang.. ana akan mencari peluang untuk berkongsi pengalaman sebagai anak perantau.. tapi bukan sekarang..
tujuan ana post artikel yang di sumbangkan oleh www.iluvislam.com ini adalah untuk memberikan suntikan semangat kepada adik ana, NUR ALIA BINTI DAHALAN yang akan menduduki peperiksaan SPM pada 18 nov ini hingga pertengahan Disember.. tidak dilupakan juga sahabat2nya di SMKA SHEIKH ABDUL MALEK, KUALA TERENGGANU, sekolah kesayangan ana. exam elok2 ye adik2.. buktikan ISLAM boleh..
buat DALILA N WAFEEQAH, adik2 ana yang tengah tunggu result PMR N UPSR, banyakkan berdoa ye..solat hajat jangan di lupa..ALLAH sebaik2 tempat bergantung..
ucapan ini juga ditujukan buat kakak ana, NUR LIYANA BINTI DAHALAN, sahabat2 ana yang sedang exam di semua IPT terutama IPGM kampus IPOH.. , ex-SHAMSians spm06 n akak2 senior ..
buat sahabat2 ana di sini n diri ana juga, semoga kita dapat meluahkan idea2 yang bernas dlm assignment kali ini ya.. YA ALLAH, BANTULAH HAMBAMU INI..ameen
semoga mumtaz dalam urusan kita semua di dunia n akhirat..ameen
sedikit perkongsian dari ILUVISLAM.semoga Allah membalas jasa baik penulis ini..bi taufiq wan najah fil qulli imtihan..
Oleh : NJ maniac


Editor: naadherah


“Macam mana ni,peperiksaan dah dekat sangat. Ana tak habis ulangkaji lagi.. Habislah ana.. mesti tak dapat jawab. Gagallah ana nanti..” “Peperiksaan?... ala.. Janganlah cakap tentang hal ni.. saya takut..” “Mestilah belum bersedia.. Aku rasa kalau aku cuba sedaya upaya pun, aku tahu, tak akan sempat aku habiskan ulangkaji semua subjek tu…”
Inilah luahan-luahan yang sering dan mungkin selalu kita dengar apabila menjelangnya peperiksaan. Apabila menjelang peperiksaan, hati semakin berdebar-debar. Tahap kerisaun mula meningkat. Pemikiran pun mulalah memikirkan pelbagai perkara-perkara negatif yang mungkin akan terjadi. Pemikiran itu kemudiannya pula ditafsirkan oleh otak dan diubah kepada gambaran-gambaran.Ana, yang juga merupakan salah seorang mahasisiwi amat memahami keadaan yang digambarkan di atas dan turut jua melaluinya.Peperiksaan adalah lumrah kehidupan. Kita sememangnya tidak dapat melarikan dirinya. Walau apapun jua, jika kita masih lagi memegang “title” sebagai seorang pelajar atau mahasiswa,mahasisiwi, peperiksaan itu memang tidak dapat dielakkan.

Ya,benar, kita tidak dapat lari darinya, tetapi, tidak mustahil kita tidak dapat mencuba untuk menghadapinya dengan sebaik-baik kemampuan kita. Peperiksaan bukanlah sebuah beban. Peperiksaan merupakan kayu ukur untuk mengukur sejauh mana tahap pemahaman kita akan sesuatu perkara yang sudah dipelajari.



“Demi masa,sesungguhnya manusia itu dalam kerugian. Kecuali orang-orang yang beriman dan beramal soleh dan mereka pula berpesan-pesan dengan kebenaran serta berpesan-pesan dengan kesabaran” ( surah Al-Asr: 1-3)

Masa itu ibarat pedang, sekiranya kita tidak mencatasnya, ia pula akan memotong kita. Masa ibarat senjata tajam yang bernilai apabila dimanfaatkan dengan sebaiknya, tetapi sebaliknya akan berlaku sekiranya masa dibazirkan begitu sahaja. Menurut teori as-Syahid Imam Hasan Al-Banna, masa merupakan kehidupan. Sesiapa yang mengisikan masa dengan hal-hal yang tidak berfaedah, maka dia telah membuang kehidupannya.
Hidupnya seperti tiada erti dan nilai. Masa kian suntuk. Peperiksaan semakin hampir. Bagaimana kita hendak menghadapinya? Salah satu cara yang boleh dilakukan untuk kita mencuba melakukan yang terbaik dalam peperiksaan adalah dengan menggunakan masa yang singkat itu untuk melakukan ulang kaji pantas.


Berikut adalah langkah-langkahnya:


1. Semak bahagian yang sukar. Fahami dan kuasai topik tersebut. Buat latihan yang berkaitan dengan subjek tersebut dan semak jawapannya. Lihat dan fahami rangka jawapan yang diberi


2. Bagi topik yang mudah, bukanlah perlulah diabaikan. Tetapi, buat banyak latihan dengan pantas. Ini dapat menambahkan keyakinan pada hari peperiksaan itu nanti


3. Ulang kaji kembali nota-nota ringkas yang dibuat sebelum ini. Jangan baca nota yang panjang lebar. Ini dapat mengelakkan perasaan panik apabila melihat isi kandungan yang banyak yang perlu dibaca


4. Jangan terlalu bimbang atau resah. Teruskan mengulangkaji dengan kaedah yang betul. Selain mengulangkaji pelajaran, masa yang masih lagi ada itu, haruslah digunakan dengan sebaik-baiknya untuk menyiapkan diri dari segi fizikal,emosi, mental dan rohani.



Persiapan fizikal termasuklah dengan mengambil makanan yang seimbang dan mengikut waktu makan yang betul. Hal ini dapat menjaga kesihatan dan turut memberi tenaga dan stamina kepada badan untuk terus mengulangkaji pelajaran. Aktiviti-aktiviti riadah juga tidak patut diabaikan. Dari segi mental pula, fikirkan yang positif dan yakin pada diri. Percaya bahawa kita telah berusaha dan kita yakin untuk menghadapinya. Fokuskan diri pada apa yang diinginkan dan buang perasaan risau dan resah. Elakkan daripada memikirkan perkara negatif yang dapat terjadi. Emosi turut juga terganggu apabila menjelang peperiksaan. Maka emosi kita turut juga perlu disiap sediakan untuk bertempur di medan peperiksaan nanti. Kawallah emosi dan cuba elakkan daripada melibatkan diri dengan konflik-konflik yang dapat menjejaskan “mood” belajar kita.


Muhasabahlah diri selalu dan fikirkan setiap kejadian ada hikmahnya. Dekatkan diri kepada-Nya dengan amalan-amalan solat-solat sunat, dan membaca Al-Quran. Sesunggunhnya Allah mengatakan hanya dengan mengingati Allah hati akan tenang. Dari segi rohani adalah dengan memperkukuhkan lagi hubungan kita dengan Maha Pencipta. Sesungguhnya, Allah Maha Mengetahui apa yang terbaik untuk kita. Maka berhubunglah dengan-Nya dan panjatkanlah doa kepada-Nya dengan seikhlas-ikhlas hati dan serendah-rendah diri ini sebagai hambanya. Berdoalah agar dipermudahkan urusan dunia dan akhirat. Seelok-eloknya, sebelum mula ulangkaji, maka lakukanlah ibadat solat taubat dan hajat, pinta moga mudah memahami dan mengingati pelajaran tersebut. Selain itu, pohonlah restu dari ibubapa dan guru. Jangan melukai hati mereka. Percayalah wahai pejuang di medan pertempuran peperiksaan, kerja yang dilakukan hari ini akan menyelamatkan kita hari esok. Tiada yang dilakukan di dunia ini sia-sia kecuali perkara yang sia-sia itu sendiri. Maka gunalah masa yang suntuk ini dengan sebaik-baiknya. Jadilah seorang penuntut ilmu yang cekal hatinya, yang teguh pendirian dan azamnya, yang tidak mudah dipatahkan dengan cabaran yang menimpa.



Jadilah seoarng penuntut ilmu yang patuh dan tunduk kepada Yang Maha Pencipta, yang mempercayai dengan sebulat keyakinan akan kekuasaan Azza Wa Jalla yang menentukan segala-galanya. Usahlah resah dan gelisah, tetapi bangkitlah, wahai mujahidin, mujahidah. Janganlah gentar dalam berjihad menuntut ilmu dalam mencari keredhaan-Nya. Study itu jihad. Selamat berjaya dalam peperiksaan.

http://www.iluvislam.com/v1/readarticle.php?article_id=2033

Monday, September 28, 2009

SALAHUDIN, PENAKLUK JERUSALEM



SALAHUDIN AYUBI
(1138-1193 M / 543H-598H)

“ Sesiapa yang menguasai Palestin, dia menguasai dunia.”
Novel sejarah Islam

Oleh: Abdul Latip Talib

Adakah Kau Lupa
Album : Alami
Munsyid : Alarm Me
http://liriknasyid.com
Adakah kau lupa
Kita pernah berjaya
Adakah kau lupa
Kita pernah berkuasa
Memayungi dua pertiga dunia
Merentas benua melayar samudera
Keimanan juga ketaqwaan
Rahsia mereka capai kejayaan
Bangunlah wahai anak bangsa
Kita bina kekuatan jiwa
Tempuh rintangan perjuangan
Gemilang generasi yang silam
Membawa arus perubahan
Keikhlasan hati dan nurani
Ketulusan jiwa mereka berjuang
Sejarah telah mengajar kita
Budaya Islam di serata dunia
Membina tamadun berjaya
Merubah mengangkat maruah
Lagu & Lirik : Jef Hazimin Jaafar & Alarm Me
Programmer : Sharani
Vokal : Nordin
Publishing : Gurindam Cipta
Album : Alami


Zuhudnya Sultan Salahudin….

Pg 283
“ saya lebih senang tinggal di dalam khemah tentera daripada tinggal dalam istana yang cantik. Saudara membazirkan duit rakyat kerana mahu mengambil hati saya . demi Tuhan, saya tidak mahu menerima pemberian ini, “ tegasnya.

Dia juga mendalami pengajian agama semasa berada di Damsyik. Dia sering menghadirkan diri dalam majlis ilmu yang diajar oleh ulama’ terkenal. Sifat rendah diri, zuhud dan tawaduk yang dimiliki oleh Sultan Salahuin memudahkannya menghargai pandangan dan fikiran sahabatnya , Muluk dan rakyat jelata. Kebijaksanaannya mentadbir wilayah Islam juga amat dikagumi.

Detik-detik sakaratul maut.

Pg 285
“ saya berserah kepada takdir Ilahi. Apabila sudah ditakdirkan, saya redha menerimanya (kematian),” kata Sultan Slahudin bin Ayubi.

“ saudara memiliki suara yang lunak . bacakan ayat-ayat al-Quran kerana saya rindu pada wahyu itu, “ katanya lagi.

Imam Abu Jaafar membacakan ayat-ayat al-Quran sehingga berkumandang azan Subuh.

Ketika itu keadaan Sultan Salahudin bin Ayubi bertambah tenat.
“ bawakan saya ke masjid bagi menunaikan sembahyang berjemaah, “ bisik Sultan Salahudin bin Ayubi.

“ orang sakit lebih baik sembahyang di rumah sahaja ,” kata Imam Abu Jaafar pula.

“ sultan Salahudin bin Ayubi tidak pernah meninggalkan sembahyang berjemaah kecuali pada hari ini,” bisik Bahaudin.

“ ambilkan saya air bagi berwuduk.” Permintaan itu segera ditunaikan.
Sultan Salahudin bin Ayubi menunaikan sembahyang Subuh di tempat pembaringannya sesudah berwuduk. Orang ramai datang menziarahinya lagi selepas sembahyang Subuh.

Keadaannya bertambah tenat dan Imam Abu Jaafar menyambung lagi bacaan ayat-ayat Al-Quran . ketika sampai ayat al-Quran yang bermaksud, ‘Tiada Tuhan Melainkan Allah, ‘ kedengaran suara Sultan Salahudin bin Ayubi mengucapkannya lalu menghembuskan nafasnya yang terakhir.

Pg 286…
“ Sultan Salahudin bin Ayubi seorang yang pemurah. Kesemua wang yang diperolehnya habis diberikan kepada mereka yang memerlukan. Dia juga tidak terpengaruh dengan harta. Semasa mengambil alih pemerintahan Mesir, Khalifah Adhid banyak meninggalkan harta namun dia tidak mengambilnya . Harta-harta rampasan perang dibahagikan kepada tenteranya,” puji Bahaudin,

Menurutnya lagi, walaupun Salahudin bin Ayubi adalah sultan yang memerintah Mesir hingga ke Yaman namun dia tidak hidup mewah. Ketika meninggal dunia dia tidak memiliki walau sebuah rumah dan wang simpanannya empat dinar sahaja.

“ Di medan perang, Salahudin kelihatan seperti seorang ibu yang kehilangan anaknya. Beliau kelihatan sentiasa berada di atas kudanya bergerak dari penjuru medan perang ke satu penjuru yang lain sambil menyeru tenteranya berjuang kerana Allah. Sepanjang berlangsungnya peperangan, Salahudin sentiasa berpuasa pada sinag hari walaupun demam sehingga doktor peribadi beliau menyuruhnya berbuka”.
-Ibnu Shaddad, ahli sejarah Islam.

Nabi Muhammad berkata, “ Barang siapa yang bercita-cita mati syahid kerana Allah, nescaya akan diletakkan oleh Allah kedudukannya di tempat para syuhada sekalipun dia mati di atas tempat tidurnya.”
-direkodkan oleh Muslim, Abu Daud , Tarmizi Nasai, dan Ibnu Majah.

Setiap orang yang berusaha untuk meninggikan kalimah Islam boleh menggunakan segala yang ada padanya seperti harta benda, jiwa raga, pena (penulisan), dan lidah (dakwah).”
-Sayid Abul ‘Ala al-Maududi.

“ Jika kamu bersabar tetapi dalam keadaan bersiap sedia, musuh datang menyerbu kamu, ketika itu juga Allah menolong kamu dengan menghantar lima ribu malaikat yang memakai tanda.”
- Surah ali-Imran : 125 -

“ barang siapa yang berperang di ajalan Allah sampai dia terbunuh atau mendapat kemenangan maka kami kurniakan kepadanya pahala yang besar .”
-surah an-Nisa’ : 74 –

Nabi Muhammad berkata , “ Kebaikan generasi pertama umat ini kerana adanya sifat syahid dan keimanan yang kuat dan binasanya generasi akhir umat ini kerana adanya sifat bakhil dan banyak angan-angan.”
-direkodkan oleh Bukhari dan Muslim.




http://kubertatihdibumimuyaallah.blogspot.com/search?updated-max=2009-08-23T11%3A04%3A00-07%3A00&max-results=7

Sambungan…..

90. kematian tentera berkuda lemahkan semangat tentera pejalan kaki di kalangan tentera salib – kucar-kacir :m/s 182
91. tentera salib yang ditawan di bunuh kerana telah bunuh ramai orang Islam :m/s 187
92. kematian dua panglima salib & kejayaan Malikul Afdhal tawan kota Shafuria menaikkan semangat tentera Islam dan turunkan semangat tentera salib :m/s 187
93. tawan kota Kark yang baru ditawan oleh Birnis dan kuasai kawasan sekitarya :m/s 188
94. Bina kediaman baru untuk wanita dan kana-kanak :m/s 190
95. bakar kubu- tidak mahu tentera salib berkubu balik: m/s 190
96. ugut tarik pangkat kepada tentera yg curang (seperti yg dilakukan oleh pendeta) – sebagai pengajaran :m/s 191
97. tawar pangkat untuk tarik Raja Raymond peluk Islam :m/s 193
98. jangan bergabung dengan tentera salib kerana mereka akan tahu rahsia tentera Islam –nanti bocor ke musuh :m/s 194
99. jangan tunggu diserang pd masa tertentu—bergerak ke tempat lain sebagai umpan untuk alih perhatian tentera salib ke tempat lain :m/s 195
100. gabung dengan tentera Islam di jajahan lain –50 ribu orang :m/s 196
101. sukarelawan –semangat jihad lebih tinggi untuk syahid dan menang :m/s 196
102. serang kubu yg tak kuat spt Tabariyah—supaya tentera salib pergi ke sana —akan lemahkan pertahanan kubu kuat di Safariah :m/s 197
103. serang dari belakang kubu :m/s 197
104. berehat dulu untuk lepas penat dan asah senjata – seran lepas solat isya’ :m/s 198
105. mesyuarat terakhir b4 serang –taklimat dan wasiat- bagi peluang kat semua pembesar untuk beri pendapat dan luah perasaan : m/s 200
106. berperang kerana Allah bukan dendam – dendam akan membuatkan kit ank bunuh musuh tanpa kasihan :m/s 201
107. serang waktu malam ketika musuh tidur : m/s 201
- tentera berkuda runtuhkan khemah – tentera salib terperangkap dalam khemah – tentera pejalan kaki serang
108. pura-pura tinggalkan kota Tabariah yang dah ditawan – serang balik ketika tentera salib nak percaya :m/s 205
109. tentera salib keluar dari kubu – tentera Islam bakar perlahan-lahan –guna jalan lain supaya tak bertembung : m/s 207

110. PERANG MUKTAH- tentera Islam 3000/ tentera salib 200 ribu – Tariq bin Ziyad mendarat di Jabbal Tariq – bakar kapal yang mereka hantar supaya tentera Islam tiada pilihan – berjihad untuk menang atau syahid
111. jangan pandang rendah pada musuh :m/s 211
112. mula serangan dengan panah berapi :m/s 211
113. tentera pejalan kaki – kepung musuh :m/s 211
114. kekuatan rohani – baca al-quran, solat sunat, dapat makanan yg cukup :m/s 211
115. solat berjemaah bergilir-gilir – berjaga-jaga :m/s 212
116. berpuasa sunat ketika berperang – sunah n dapat rahmat :m/s 213
117. tentera Islam bertakbir- bergema di angkasa – takutkan musuh :m/s 214
118. panah kuda tentera salib- tentera salib jatuh – tentera jalan kaki Islam serang :m/s 215
119. panah rumput kering di tempat kumpul tentera salib : m/s 215
120. salahuddin bagi semangat kat semua tentera Islam – Allah bersama kita : m/s 216
121. anak muda ajak orang yang ingin syahid serang tentera salib :m/s 216
122. terbunuh – tentera Islam lain berkobar-kobar nak balas dendam : m/s 217
123. rampas salib (tentera salib percaya boleh lindungi mereka) – serang dari belakang bukit – umpan tentera Islam dari depan :m/s 221
124. salib dijatuhkan dan panji Islam dikibar :m/s 224
125. sultan salahuddin buat sujud syukur – yang lain bersyukuer kepada Allah: m/s 224
126. musuh yang serah kalah tak boleh diperangi :m/s 224
127. mayat tentera Islam diasingkan dari mayat tentera salib :m/s 225
- tentera Islam disolatkan dan dikebumikan oleh orang Islam
- mayat tentera salib diuruskan oleh tentera salib
128. tentera Islam dan tentera salib yang cedera diberi rawatan :m/s 225
FACTS : Tentera Islam yang syahid 500 / tentera salib 30 000
-tentera salib yang ditawan 30 000 termasuk Raja Raymond
129. pengepungan melambatkan masa – beri peluang tentera salib untuk kumpul tentera dan kuatkan pertahanan mereka. : m/s 238
130. tentera Islam – panjat tembok guna tali dan kayu sebagai tangga :m/s 238
- panjat tembok waktu malam semasa orang tidur – lempar tali banyak dan panjat beramai-ramai – pintu tembok dibuka dari dalam
131. sultan salahuddin hantar surat kepada raja mesir supaya hantar :m/s 239
Kapal perang untuk sekat kapal2 dari Eropah yang hantar bantuan kepada tentera salib di Jerusalem
132. penyerbuan berterusan – melemahkan musuh :m/s 241


Takbir !! JERUSALEM DITAWAN

Bina benteng kukuh - 80 000 tentera Islam kepung tetapi gagal pada awalnya
Tentera salib hujani dengan anak panah bila hampiri benteng
Semua tentera salib bawah jajahan berkumpul
Dah kumpul makanan, minuman & senjata yang mencukupi berperang selama berbulan-bulan
Pasukan tentera salib muncul secara mengejut dari pintu rahsia tembok batu lalu serang dan bunuh tentera Islam – masuk balik sebelum tentera Islam sempat bertindak
Sultan Salahuddin siasat sekitar tembok – ada gereja yang bersambung dengan benteng di utara – tawan gereja- boleh masuk benteng dari situ
Pasukan pemanah Islam hujani bahagian dalam benteng dengan panah berapi – rumah penduduk Kristian terbakar
Perjanjian damai dilakukan ketika tentera salib kalah (kalau tidak tentera salib akan bakar masjidil aqsa sebelum serang)
Tentera salib kena bayar 10 dinar untuk setiap tebusan
Perjanjian ini ditandatangani pada 27 Rejab 583 H
Azan berkumandang lagi di masjidil Aqsa (panji Islam ditegakkan :m/s 252)


133. serang benteng di barat kerana tentera salib tumpu untuk tawan benteng di utara : m/s 241
134. gali lubang menyusup bawah benteng – buat banyak lubang – ramai tentera Islam boleh masuk – lapisan pertama berjaya tembus :m/s 241
135. perintah pasukan pemanah berapi untuk serang sementara tentera yang lain gali parit :m/s 241
Bantuan Allah lepas solat hajat di masjidil Aqsa ;m/s 261

Cadangan Imam Muhyiddin diterima lalu mereka bersembahyang hajat di Masjidil Aqsa
- Musim sejuk melampau berserta ribut dengan izin Allah– tentera konstaniopel mati kesejukan – terpaksa pulang ke negara asal



sajak oleh Syed Naquib Al-Attas.




Aku melihat dunia hari ini
Orang Islam macam digenggam
Belenggu orang kafir
Akhirat mereka luput
Dunia pun tercicir
Budaya jahil tidak diambil peduli
Melampau-lampau dalam hiburan
Khayalan keterlaluanLuas.....luas membanjir
Teruk...tak tertaksir orang yang karam
Barus, Singkel, Pasai, Ranir, Cordoba, Baghdad, Andalus
Hilang ....hilang ditelan zamanKita lupa semua jawapan persoalan kehidupan
Yang mahir dihafal
Mampukah kita nak jawab di depan Mungkar dan Nakir nanti?
Setengah-setengah orang kata, sejarah ini ibarat pentas bermain wayang
Cerita-cerita lampau dihurai, dipanjang-panjang
Bila tamat diulang ....dan diulang ....ulang kembali
Kalau begitu, takkanlah mustahilUntuk giliran Islam pula yang mendatang
Tamadun kita yang lama dahulu yang indah gemilang
Hidup semula, kembali segar-bugar terbentang,
Di dunia yang luas.

* YA ALLAH...terimalah usaha hamba Mu ini walaupun dgn mengekstrak dari buku ini mudah-mudahan akan menyumbang kepada kebangkitan Islam dan sebagai tips untuk umat Islam berperang jika di serang. Ameen.

Tuesday, September 15, 2009

:: SaLaM EduL-FiTRi ::


Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang..


Selawat dan salam buat junjungan besar Nabi Muhammad S.A.W yang di cintai...


Para Mujahidin dan seluruh umat Islam di seluruh dunia...



Alhamdulillah. tahun ini Ramadhanku di habiskan bersama keluarga tercinta pada zahirnya dan di temani dengan kecintaanku mendamba cinta Illahi pada sudut rohani. Ku cuba mengabdikan kenangan bersolat terawikh bersama keluarga di masjid dan mendengar kuliah subuh di surau berdekatan rumah.. Alhamdulillah ..sempat juga ku menjadi makmum kepada imam mesir di Masjid Kristal....impianku sejak dulu...kuharapkan selepas ini diriku berkesempatan untuk bertandang di Baitullah..idaman setiap insan berada di bumi Anbiya'...ku harapkan pengalamanku ini menjadi satu iktibar...Diri yang hina ini mengerti bahawa ini adalah kecil berbanding cinta Rasulullah terhadap Allah Taala .. dan ku tahu..sahabt2 ku yang sedang berjihad juga lebih hebat dariku..Tahniah sahabt2.. semoga diri ini turut diberi kesempatan seperti kalian..ameen..


Carilah cinta Allah di rumahNya sebelum kita dipanggil menerima kad pencapaian untuk di bawa menghadapNya... Benarlah kata orang . semakin kita menjadi Ghuraba' kita akan sentiasa dekat dengan Allah.S.W.T. memuhasabah diri ..alangkah indahnya ketika tahun2 yang sebelumnya, ku habiskan ramadhan ini bersama sahabt2..memburu cinta Illahi. bersama2 mengimarahkan rumah Allah..menjadi tetamu Allah ...Hargailah peluang yang ada sebelum ajal datang menjelma...



Ramadhan makin meninggalkan kita...Syawal menanti tiba







Shahdu kian terasa..adakah diri ini sempat menikmati nikmat Tarbiyah ramadhan pada tahun hadapan? Apakah perubahan diriku ? Adakah kita berjaya membawa segala latihan di Universiti Ramadhan ini untuk di jadikan praktikum seumur hidup demi menghadapi mahkamah Mahsyar nanti..Ya Allah..ampunkanlah dosa kami dan hindarkanlah kami dari api neraka..masukkanlah kami ke dalam syurga yang hakiki supaya kami dapat bertemu dengan para anbiya' dan syuhada'. ameen.

Ya Allah...ketemukan kami dengan lailatulqadar kerana kami tidak sehebat para anbiya''..amalan kami amat sedikit ya Allah...ampunkanlah kami.....berilah kami peluang lagi untuk merasai nikmatnya tarbiyah di bulan Rmadahan ..supaya kami dapat peluang untuk diampunkan dosa dan dijauhkan dari bahan bakar api neraka..ameen ..


Buat Ummi dan Ayah di sisi ana, semua ustaz dan ustazah yang banyak mentarbiyah diri ini, semua guru2 yang pernah berbakti untuk diri anadan sahabat2 dan semua sahabat2 yang mengenali diri ini...di Sk wakaf Mempelam, SMKA Sheikh Abdul Malek terutama sahabt2 seperjuangan G6, Sahabat dorm F1 DAN F21 dan sahabat di Kolej Islam Sultan Alam Shah, sahabat di Kolej Matrikulasi Johor, kakak2 yang baik hati dan sahabat seperjuangan di IPGM kampus Ipoh terutama Biro Agama Dan Kerohanian JPP , semua kakak2 senior kenalan di serata dunia dan adik2 usrah ana.antum semua sahabt terbaik dunia dan akhirat...


Di kesempatan ini, dengan rasa rendah diri, ana menyusun jari memohon seinfiniti kemaafan di atas segala salah dan silap, andai ada tersilap kata, terguris hati sahabat2... mudah2an dosa2 ana tidak menjadi satu hijab untuk mendapat cinta Allah yang hakiki.. Halalkan segala makan dan minum ana..kalianlah sahabat2 terbaik... Semoga di beri kesempatan oleh Allah untuk bertemu dengan antum lagi..ameen



SaLaM eDuL-fItRI MaAf ZaHiR bAtIN---<@

Saturday, September 12, 2009

The Bounties Of Lailatul Qadar


What Is Lailatul Qadar?
Imagine this. What if your boss told you that if you worked on one specific day, the company would give you 81 years worth of pay? What if you could earn the same amount of money for 81 years of work with just one night of labor? Would you agree to this bargain?


You’d be a fool not to.

Allah, praised and glorified, has promised His believers an even better deal. Muslims can attain the same amount of blessings and rewards in one night of worship, as they would if they worshipped 1000 regular months. That’s over 81 years. That’s the blessing of Lailatul Qadar.
Lailatul Qadar, translated as the Night of Power, is the greatest night of the year. During this period, Muslims should spend their nights in worship and seek forgiveness, reward, and blessings of Allah.

What Should We Do During Laylatul Qadr?


Here are some recommended things that we should do during laylatul qadr.


· Qiyamul Layl: Translated roughly as “Standing for Prayer at Night.” During any other time of the year outside of Ramadan, this prayer is the same as Tahajjud. However, during Ramadan, the Taraweeh prayer replaces Tahajjud, and Qiyamul Layl is a separate prayer Muslims can make at night. It is highly recommended that we make this prayer during Lailatul Qadar.



· Dua: Roughly translated as “supplication”, this is an informal prayer in which the Muslim asks Allah for anything he or she may need or want. There is no specific method of making dua, but it is preferred that the Muslim requests blessings upon Prophet Mohammad (peace be up on him), prays for his/her parents, and asks Allah for forgiveness. Allah loves it when His slaves ask Him for things, so asking during lailatul qadr is especially beneficial.


· Leaving the mundane: Muslims should decrease their involvement in wordly actions during lailatul qadar. While it’s okay to eat, drink and sleep during the Night of Power, they should refrain from sexual relations and frivolous activities like watching TV or common gossip.


What Does The Quran Say About Laylatul Qadar?
Lailatul Qadar is only directly referenced in one chapter of the Quran. This is chapter 97 which goes by the name Al-Qadr, meaning “The Power.” Though this is a short chapter, it is very profound when we consider the meaning behind the words.


Verily We have sent it down in The Night of Power (Lailatul Qadar)And what will explain Lailatul Qadar to you?Lailatul Qadar is better than a thousand monthsTherein descend the Angels and the Spirit with the permission of their Lord, with every matter.Peace therein, until the coming of dawn.
Now, let’s look at this chapter in depth. The following information is based on Ibn Kathir’s explanation of the Quran.


“Verily We have sent it down in the Night of Power.”
“It” in this verse refers to the Quran Allah tells us that the Quran was sent down during Lailatul Qadar. And we know from previous verses in the Quran, that the Quran was sent down during the month of Ramadan.


Chapter 44, verse 1-4 state: Ha-Mim. By the manifest Book that makes things clear. We sent it down on a blessed night. Verily, We are ever warning. Therein (that night) is decreed every matter with wisdom.


So from this verse, we know that the Quran was sent not just during the month of Ramadan, but specifically during lailatul qadr.
“And what will explain Lailatul Qadar to you? Lailatul Qadar is better than a thousand months.”
Allah explains the Night of Power as only He can. He tells us that Lailatul Qadar is better than a thousand months during which there is no Night of Power. Prophet Mohammed (peace be upon him) stated that whoever is deprived of good on Laylatul Qadr is truly deprived. Our prophet has also stated that whoever stands (prays) during laylatul qadr expecting the reward of Allah, will be forgiven their previous sins.


“Therein descend the Angels and the Spirit with the permission of their Lord, with every matter.”
Because of the magnificent blessings of this night, the angels descend from Heaven. They come down in great numbers with the blessings and mercy of Allah. They visit the believers worshipping Allah whether they are reciting Quran, making dhikr (remembrance) or performing prayer.
“The Spirit” in this verse refers to the angel Jibreel (Gabriel We can see how important lailatul qadar is if the highest ranking angel of all is descending upon the earth. Angel Jibreel is the one who visited Prophet Muhammad with the first verses of the Quran.


The phrase “with every matter” means that during this night, the matters of life and death, the provisions of every human, is decided during this night. (See the verses from Chapter 44 above.) Truly, what a blessed night to seek the mercy of Allah!
“Peace therein, until the coming of dawn.”


Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him) has stated:
“Verily, the month of Ramadan has come to you all. It is a blessed month, which Allah has obligated you all to fast. During it the gates of Paradise are opened, the gates of Hell are closed and the devils are shackled.”
With the gates of Hell closed and the devils locked up, lailatul qadar is full of peace for the Muslims until the dawn. The angels give the worshippers tidings of peace until the dawn. All of it is good and there is no evil until the coming of dawn.

When Is Lailatul Qadar?
The question everyone has is: “When is the Night of Power? Which night is lailatul qadar?”
We already know from the Quranic verses above, that lailatul qadar occurs during the month of Ramadan. A narrative from Aishah (may Allah be pleased with her), the prophet’s wife, states: “when the last ten days of Ramadan began, the Prophet (peace be upon him) would stay up at night, wake his family and tie his lower garment tight.”


So now we know that Lailatul Qadar is during the last ten nights of Ramadan.
There is a statement from Prophet Muhammad (pbuh) that reveals more evidence. He stated:
“Verily I saw Lailatul Qadr, and I was caused to forget it, and indeed it is during the last ten (nights). It is during an odd night and I saw myself as if I were prostrating in mud and water.”
This shows that the Night of Power occurs during the odd numbered nights during the last ten days of Ramadan.
It was recorded that after he made this statement, Prophet Muhammad led his companions in prayer. While they were praying, it began to rain, and after Prophet Muhammad (pbuh) came up from prostration, his forehead was covered in mud and water. One narration states this occurred on the twenty-first nght.


However, another narration states that lailatul qadar may occur during another night.
“Seek it in the last ten (nights) of Ramadan. In the ninth it still remains in the seventh it still remains, in the fifth it still remains.”


Yet another narration from the companion Ubay Ibn Ka’b states otherwise. When informed that another Ibn Mas’ud (another companion of our prophet) said whoever stands for prayer during the entire year will catch lailatul qadar, Ubay responded: “May Allah have mercy upon him. Indeed he knows that it is during the month of Ramadan and that it is the twenty-seventh night.”


And then the companion Abu Hurayrah reported that Prophet Muhammad stated:
“Verily, it is during the twenty-seventh or the twenty-ninth night. And verily, the angels who are on the earth during that night are more numerous than the number of pebbles.”
And Ubaidah Ibn Samit reported that Prophet Muhammad said:
“Seek it in Ramadan in the last ten nights. For verily, it is during the odd nights, the twenty-first, or the twenty-third, or the twenty-fifth, or the twenty-seventh, or the twenty-ninth, or during the last night.”
So, we can see that while there is ample evidence that Lailatul Qadar occurs during the odd numbered nights of the last ten days of Ramadan, there’s no absolute evidence of the exact night. What is for the Muslim then, is to spend each of the last ten nights involved in worship, hoping to catch the Night of Power.


Several scholars believe that the Night of Power moves about during the last ten nights from year to year, and is not necessarily the same night every year. There appears to be sound evidence for this theory. This gives us even more reason to seek lailatul qadar during each of the last ten nights, instead of just focusing on one particular day.


This night is also a good time to increase our understanding of Islam. This is a good time to learn Quran or memorize a new dua. Even if you only know the basics of Islamic beliefs, you should take advantage of Lailatul Qadar.


And Allah knows best.


http://www.islamiclearningmaterials.com/lailatul-qadar.html

Wednesday, September 9, 2009

:: I LOVE ISLAM ::



I LOVE ISLAM
FOR ISLAM IS LIGHT
IT TELL US WELL WHAT TO DO
IT TELLS WHAT IS WRONG AND WHAT IS RIGHT


I LOVE ISLAM
FOR ISLAM IS LOVE
THE PATH OF KINDNESS AND BROTHERHOOD;
THE PATH THAT ATTESTS THE UNITY OF MANKIND.
ISLAM SHOWS WHAT TRUE LOVE IS,
AND IT BRINGS US THE BEST FRIENDS WE CAN EVER FIND.





I LOVE ISLAM ,
FOR ISLAM IS GUIDANCE .
THE QURAN IS A PERFECT BOOK
WHICH NO HUMAN COULD EVER INTENT,
AND ALLAH CHALLENGES HUMANS IN REGARDS TO ITS CONTENT.
ALLAH , AS HE PROMISED, HAS KEPT IT AWAY FROM DISTORTION,
AND PRESERVED IT THE SAME THROUGH YEARS AND CENTURIES.
SCIENTIFIC FACTS ARE MENTIONED WITH PERFECTION,
WHICH NO HUMAN COULD DISCOVER AT ITS REVELATION TIME.
PERFECT WISDOM IS PRESENT, WITHOUT EXCEPTION;
IN ALL ITS WORDS THE ABSOLUTE TRUTH SHINES.


I LOVE ISLAM,
FOR ISLAM IS PEACE.
ISLAM IS FOUNTAIN OF JOY,
INTERIOR SECURITY AND BLISS.



I LOVE ISLAM,
FOR ISLAM IS TO OBEY ALLAH'S WILL.
ALLAH WANTS US TO BE HIS VICEGERENTS ON EARTH,
ISN'T HIS LAWS WHAT WE ARE SUPPOSED TO FULFILL?


I LOVE ISLAM
FOR MANY OTHER REASONS.
HAPPY FOR BEING A MUSLIM I FEEL.
TO BECOME A BETTER PERSON,
AND PLEASE ALLAH MORE
IS MY WILL...


NO MATTER IF, SOMETIMES, BAD MY MOOD MAY BE
OR HOW IMPERFECT I AM,
NOTHING CAN TAKE AWAY THE FACT
THAT , DEEPLY AND INDEED, I LOVE ISLAM.

* MAY ALLAH BLESS THIS UNKNOWN POET

ISLAM FOR ALL

Friday, September 4, 2009

:: MuLianya NaBi MuhAmMaD S.A.W ::


Sahabat & sahabiahku sekalian,bacalah............


Pada suatu ketika,Baginda menjadi imam solat.Dilihat oleh para sahabat,pergerakan Baginda antara satu rukun ke satu rukun yg lain amat sukat sekali dan mereka mendengar bunyi menggerutup seolah-olah sendi-sendi pada tubuh Baginda yg mulia itu bergeser antara satu sama lain. Saiyidina Umar yg tidak tahan melihat keadaan baginda itu langsung bertanya setelah selesai bersembahyang;"Ya Rasulullah,kami melihat seolah-olah Tuan menanggung penderitaan yg amat berat,Tuan sakitkah ya Rasulullah?."..
.

"Tidak ya Umar,alhamdulillah,aku sihat dan segar."...."Ya Rasulullah,mengapa setiap kali tuan menggerakkan tubuh,kami mendengar seolah sendi bergeselan di tubuh Tuan?...kami yakin,Tuan sedang sakit..." Desak Umar penuh cemas. Akhirnya Rasulullah mengangkat jubahnya,para sahabat amat terkejut.Perut Baginda yg kempis kelihatan dililiti sehelai kain yg berisi batu kerikil,buat menahan rasa lapar. Batu kecil itulah yg menimbulkan bunyi halus setiap kali bergeraknya tubuh Baginda. "Ya Rasulullah,adakah bila Tuan menyatakan lapar & tidak punya makanan,kami tidak akan mendapatkannya buat Tuan?."Lalu Baginda menjawab dgn lembut, "Tidak para sahabatku...aku tahu,apa pun akan engkau korbankan demi Rasulmu,tetapi apakah akan aku jawab di hadapan Allah nanti apabila aku sebagai pemimpin menjadi beban kpd umatnya?.Biarlah kelaparan ini sebagai hadiah Allah buatku,agar umatku kelak tidak ada yg kelaparan di dunia ini,lebih-lebih lagi tiada yg kelaparan di akhirat kelak."----





*Ya Rasulullah...mulianya akhlakmu....Sungguh!!.... mengalir airmataku setiap kali membaca sirahmu...ketelusanmu manarik hatiku!...wahai kekasih Allah!!!



Manisnya tahajud(tazkiyatunnas....