MuLaKaN hIdUPmU dENGAN.....

Wednesday, August 12, 2009

...:: AyUh BeLaJaR iLmU pEraNg RASULULLAH::.. SebAgAi PeRsEdiAaN jIKa di sERaNg..


BEDAH BUKU :- Tips perjuangan Rasulullah yang diamalkan oleh Sultan Salahuddin Al-Ayubi

Salam pertemuan buat sahabat-sahabat seperjuangan..

Di sini, ana kongsikan tips2 peperangan yang diamalkan oleh Rasulullah SAW dan Sultan Salahuddin Al-Ayubi…

Tujuan ana postkan kajian ini adalah supaya menjadi panduan kita untuk menghadapi detik-detik cemas sekiranya negara kita turut menjadi seperti saudara-saudara di Plalestin kerana negara kita turut tersenarai sebagai negara yang akan di serang oleh golongan kufar..namun tidak diketahui bila..Nauzubillah..

Mudah-mudahan kita dapat menubuhkan sebuah Akademi Jundullah (khas untuk mempelajari cara berperang berdasarkan AL-Quran dan Sunnah)

p/s : ini adalah sebahagian sahaja..insyaAllah ana akan postkan lepas balik dr KL selama seminggu…salam jihad.

Di kaji daripada novel Islam, Salahudin Al-Ayubi keluaran PTS Production.

1. Tiupkan semangat jihad Rasulullah seperti dalam perang Badr dan Hunain : m/s 3
~ hanya takut kepada Allah yang berkuasa hidupkan dan matikan manusia..janji syurga pasti menanti : m/s 2

2. Wajibkan tentera Islam tingkatkan kemahiran perang :m/s 5
~pelengkapan senjata
~ gali parit dan kubu pertahanan
~ tingkatkan pasukan tentera memanah & penunggang kuda

3. Latih pasukan berkuda dan pilih dari yang terbaik :m/s 7
~latihan ketenteraan setiap hari

4. Perjanjian damai dengan musuh :m/s 23

5. Singkir pembesar yang tidak mahu bekerjasama dengan Islam dan berpotensi belot :m/s 41

6. Kahwin dengan keluarga pemerintah – luaskan empayar :m/s 62


7. Bina kapal perang dan tentera laut :m/s 64

8. Intipan terhadap musuh / sb

9. Jaga/ berhati-hati supaya tiada pembelotan dalam pentadbiran

10. Bina benteng-benteng kukuh – musuh tidak dapat ceroboh masuk :m/s 66

11. Rahsiakan tempat yang hendak diserang :m/s 67

12. Serang jalan yang tidak pernah dilalui : m/s 69/70

13. Serang kubu/ markas musuh : m/s 70

14. Masuk ke kawasan yang berbukit dan sukar dilalui :m/s 70

15. Bantuan malaikat dari Allah :m/s 71

16. Berbuat baik kepada tahanan untuk korek rahsia musuh :m/s 72
~beri tawaran untuk peluk Islam
~mereka bebas ke mana sahaja lepas bayar tebusan

17. Tawan kubu perlindungan tentera salib :m/s 74

18. Intipan sebelum tawan musuh : m/s 74

19. Kumpul bekalan senjata dan makanan :m/s 74

20. Pastikan bantuan dari luar tidak dapat memasuki benteng musuh yang telah di kepung: m/s 75

21. Kepung benteng musuh siang dan malam :m/s 75

22. Jaga perairan –halang kapal musuh masuk : m/s 75

23. Guna helah dalam peperangan :m/s 76
~mengaku bukan musuh dengan mengaku sebagai penduduk (musuh)
~berpakaian seperti penduduk kampung

24. Cara untuk anggar bilangan musuh dalam tembok :m/s 77
~1 unta untuk makan oleh 100 orang
~20 unta = 2000 orang

25. Minta penduduk musuh untuk tunjuk pintu rahsia untuk masuk ke dalam tembok : m/s 77
Kalu tak mahu kerjasama, ancam nak bunuh mereka perlahan-lahan, potong tulang dsb..satu persatu

26. Bagi benteng kayu..gali paritàbakar pintuàmusuh serah kalah..m/s 78

27. Berbuat baik kepada tahanan lepas korek rahsia : m/s 80
~ancam nak balas balik perbuatan musuh yang bunuh wanita Islam
~tapi tak buat pun sebab nak tunjuk kebaikan Islam. :m/s 81
~terhutang budiàtak musuh dengan Islam : m/s 83

28. Pura-pura tinggalkan kawasan tahanan pada waktu siang
~kepong dan serang balik pada waktu malam :m/s 85

29. Penaklukan Islam menggerunkan musuh :m/s 86

TIPS RASULULLAH :
~Tawan kawasan keliling dahulu (mekah ):m/s 86
~tawan satu demi satu kawasan sekitar
~tak bantu lagi tentera salib
~bekerjasama dengan tentera Islamàbilangan tentera Islam bertambah

30. Terima perdamaian & perjanjian dengan tentera kafir :m/s 88
Gencatan senjata selama 3 tahun :m/s 88
(boleh kumpulkan kekuatan tentera Islam :m/s 89)
~tolak hadiah penghargaan daripada musuh = rasuah)

31. Bebas tawanan à lembutkan hati pembesar àmasuk Islamàbocor rahsia kepada Islam untuk bantu Islam :m/s 98

32. Bina parit dan panah musuh dari dalam parit :m/s 101, 102

33. Serang hendap dari belakang batu àtempat tentera salib larikan diri dari parit :m/s 102

34. Jangan serang musuh yang lari dari medan perang : m/s 103
~mungkin patah balik & serang Islam sebab tentera Islam dah berpecah dan sukar disatukan.

35. Duduk di Mekah dan Madinah hingga tentera salib batal nak serang Mekah dan Madinah.:m/s 103

36. Masa jemaah haji diserang, pura-pura mati atas jemaah haji yang lain :m/s 106

37. Penyatuan melalui penaklukan, ada kesatuan dan kekuatan :m/s 107

38. Pergerakan pada waktu malam :m/s 111

~musuh tak tahu

39. Perkasakan tentera laut :m/s 111

40. Wujudkan macam Iskandariah, pengkalan tentera laut dan pusat latihan tentera :m/s 112

41. Bantuan ketenteraan, senjata dan makanan melalui laut :m/s 112

42. Pedamaian dengan tentera Islam (saudara) daripada Nasrani : m/s114

43. Tawan Yaman – tentera Yaman diserapkan kepada Tentera Islamàkuat dan banyak

~kapal tentera salib tidak dibenarkan singgah di Yaman :m/s 114

44. Lakukan serangan serentak àtiga penjuru (darat, laut, bantuan) m/s 116
Tentera laut terdesak à tolong tentera laut

45. Panahan berapi àkubu Beirut terbakar :m/s 116

46. Kuasai perairan sungai Eufrat : m/s 117

47. Kuasai kota Mosul & kota Sinjir sebelum tentera salib kuasai :m/s 117

48. Kepong benteng (kekuatan) :m/s 118
~alihkan aliran sungai melencong dari kota Sinjir
~serah kalah kalu tak dapat air

49. Kota Bisan & Wilayah Kark perlu dikuasai kerana markas tentera salib :m/s 136
~perjalanan ke Jurusalem lebih mudah
~pura-pura menyimpang jalan menuju ke wilayah Kork àmusuh tak sangka tak nak serang kota Bisanà setengah jalan patah balik ke Kota Bisan

50. Sirah Nabi dalam perang khaibar à menuju ke Ghaifan à setengah Jalan patah balik ke Khaibar = musuh tak sempat wat persediaan perang

51. Biar musuh pindah randah – letih : m/s 140

52. Susunan tentera: tentera panah di depan, berkuda & pejalan kaki. : m/s 140

~pemanah serang hendapàtentera kuda & pejalan kaki

53. Bersembunyi di sebalik pokok, bukit dan bukit besar :m/s 141

54. Kirim surat kepada Malikul Adil di Mesir supaya hantar tentera tambahan : m/s 141

55. Kedatangan tentera Islam menyemarakkan lagi semangat tentera Sultan Salahuddin :m/s 141

56. Bulan Ramadhan menjelang dan tentera Islam akan meninggalkan keluarga masing-masing

~pulang berehat dan kumpul kekuatan :m/s 143

57. Perlu berdamai bila musuh ajak untuk berdamai & memerangi mereka bila musuh mengancam : m/s 148

58. Mencontohi Rasulullah untuk dapat keredaan Allah :m/s 148
~tidak hukum mereka yang pernah memusuhinya sesudah tawan kota Mekah
~memaafkan mereka termasuk yang pernah cuba membunuhnya

59. Syarat perjanjian : m/s 148
1. Tentera salib tidak dibenarkan menyerang Mekah dan Madinah
2. tentera salib tidak di benarkan mengganggu jemaah haji yang mahu pergi ke tanah suci
3. tidak dibenarkan mengganggu pedagang yang berulang alik antara Mesir dan Syam
4. kesemua tawanan perang perlu dibebaskan
5. tidak dibenarkan menyerang wilayah jajahan Islam

60. risikan – dapat banyak maklumat musuh :m/s 151

61. solat hajat : berjemaah supaya doa kita dimakbulkan Allah :m/s 151

62. hantar surat kepada Birnis mengatakan dia telah langgar perjanjian damai :m/s 152
~tiada lagi perjanjian damai kerana tidak lagi mempercayainya

63. bagi orang yang tak penting hantar surat kepada musuh – takut ditahan :m/s 152
64. iringi dengan dua orang tentera jaga utusan :m/s 152

65. pemimpin musuh bertelagah sesama sendiri – negara akan hancur :m/s 160
~Jurusalem tunggu masa ditakluk tentera Islam

66. tolong Raja Raymond serang Raja Eropah :m/s 166
~melemahkan musuh kerana berpecah
~Baitul Maqdis hampir ditakluk

67. beringat akan kemungkinan yang akan berlaku :m/s 171
~tentera salib serang negeri bawah jajahan Islam
~rakyat perlu sedia hadapi
~kekurangan makanan

68. bersiap/ langkah cegah :m/s 171
~rakyat dibekalkan dengan makanan dan senjata à dapat pertahankan diri dan makan
Supaya tentera Islam tidak bimbang dengan keluarga yang ditinggalkan

69. dapat harta rampasan tentera salib yang banyak :m/s 171
~simpan dalam perbendaharaan
~guna untuk bekal senjata kepada tentera dan rakyat
~beli makanan dari Baghdad

70. bersatu dengan negara-negara Islam :m/s 172
cth: kerajaan Bani Umaiyah dan Bani Abassiyah sanggup bersama untuk tawan Baitul Maqdis
~Hantar tentera, senjata dan makanan

71. Bergabung sebelum serang :m/s 172

72. ‘Sir’kan perancangan perang atas sebab keselamatan :m/s 173

73. Arah pasukan beronda buat susulan untuk dapat maklumat perjalanan tentera yang di sekat :m/s 173

74. Yakin dengan pertolongan Allah :m/s 174

75. Tentera Islam iringi jemaah haji
~tentera salib takut nak ganggu :m/s 175

76. Berehat dahulu untuk hilang penat
~perjalanan jauh :m/s 176

77. Serang kota Shafuria serentak :m/s 178
1 pasukan diserang & kucar kacir --pasukan paling hampir beri bantuan

78. Bunuh panglima perang salib :m/s 178

79. Pasukan pemanah berada di depan supaya mudah lakukan serangan awal :m/s 178
-tentera berkuda -tentera pejalan kaki

80. Bertempur jauh dari kota – orang awam tak terlibat dalam pertempuran :m/s 179

81. Berkubu di tanah rata- gali parit - serang :m/s 179

82. Jangan serang musuh – biar tentera salib serang dulu :m/s 180
83. Kalu tentera salib tak serang àkepung je kawasan berbukit sebab tentera salib akan serah diri sebab kehabisan air :m/s 180

84. Pastikan tentera salib tidak dapat bekalan dari luar + semua jalan keluar disekat :m/s 180

85. Pimpin satu lagi pasukan tentera untuk tawan kota Shafuria :m/s 180

86. Sebab tentera salib tinggalkan tempat tu - satu pasukan gi kawal tentera salib :m/s180
87. Keluarkan semua penduduk dan kumpul barang-barang berharga - kota di bakar supaya tidak dapat digunakan tentera salib. :m/s 181

88. Tentera salib jadi lemah nak perang sebab tahu kota mereka di tawan dan dimusnahkan tentera Islam -lemah semangat sebab anak dan Isteri di tawan Islam :m/s 181

89. Bunuh ketua satu lawan satu -cakap dengan izin Allah: m/s 182

::..bErsAmBUng........

No comments:

Post a Comment